Kennis als economische motor: Onderzoek naar het ruimtelijk-economisch effect van hoger onderwijs
Kences / TNO
Hoger onderwijs in Nederland is ruimtelijk in een beperkt aantal grote steden geconcentreerd. Daardoor slaan de bestedingen van hoger onderwijs voor het overgrote deel neer in diezelfde grote steden. De omvang daarvan is niet bekend; het Nederlandse kenniscentrum voor studentenhuisvesting Kences heeft derhalve opdracht gegeven dit te bepalen. In dit rapport worden de resultaten daarvan gepresenteerd.
De werkelijke betekenis van hoger onderwijs is natuurlijk niet primair economisch van aard. De primaire functie van hoger onderwijs is het onderwijzen van studenten en het uitvoeren van fundamenteel onderzoek. Economisch gezien is het effect daarvan hoogstens zichtbaar in een toename van de arbeidsproductiviteit van een land. In dit project laten we deze primaire functie onderbelicht, maar gaat het om de bestedingseffecten. Door de aanwezigheid van een hogeronderwijsinstelling in een stad komen daar allerlei uitgaven terecht. In dit project is dat gemeten. Hoger onderwijs is gedefinieerd als het geheel van:
- hoger beroepsonderwijs;
- academisch onderwijs;
- research & development (als zelfstandige kennisinstellingen zoals TNO en als
- onderdeel van bedrijven) en
- Universitaire Medische Centra.
Het aandeel van het totaal van deze vier categorieën daarvan in de stedelijke economie is bepaald voor dertien steden. Academisch onderwijs wordt praktisch volledig in deze dertien steden gegeven. Hoger beroepsonderwijs dat buiten deze dertien steden wordt gegeven, valt buiten het kader van dit project. De economische impact is bepaald aan de hand van zowel cijfers op nationaal niveau als op regionaal (stedelijk) niveau. Op nationaal niveau zijn de bestedingseffecten (indirecte effecten) van hoger onderwijs bepaald en vertaald in kengetallen. Deze kengetallen zijn gebruikt op stedelijk/regionaal niveau. Werkgelegenheidscijfers over hoger onderwijs zijn zowel op nationaal als op stedelijk niveau goed bekend. Aan de hand hiervan is de omvang van het hogeronderwijscluster ingepast in de totale omvang van de dertien steden waarvoor deze exercitie is uitgevoerd.
In het Nederlandse kenniscomplex werken in totaal 288,7 duizend personen; 73% van hen werkt in één van de dertien kennissteden. Bij elkaar vertegenwoordigen deze werkenden in het hogeronderwijscomplex in Nederland een economische omvang van 14,5 miljard euro (2005); daarvan komt 10,9 miljard in de dertien steden terecht. Dat is gemiddeld (afgerond) 25 duizend euro per student. Afgezet tegen de stedelijke economie is dat 37,5% van de economie van Wageningen, 18,5% van de economie van Leiden en 6-6,5% van de economie van Amsterdam en Rotterdam. In de kleinere steden is dat aandeel natuurlijk groter dan in de grote steden. Met zulke aandelen is het hoger onderwijs een (middel)grote sector in de economie van de dertien steden.